katakomberna paris

Paris ~Dag 5 ~ Onsdag

Idag ställde vi oss i kö till Katakomberna.
tog kort på en liten bit av kön:


Katakomberna - massgrav
En trappa leder ner under marken ungefär 20 meter. Efter det börjar mörkret. In i de underjordiska gångarna tills det blir stopp vid en port. ”Arrête, c´est ici l´empire de la mort” – Stopp, det här är dödens rike.
Katakomberna i Paris,  är en stor massgrav.
Här finns ungefär 6 miljoner skelett begravda i ett virrvarr av tunnlar och gångar som uppgår till den totala sträckan av hela 30 mil.
1785,pesten kom till Paris och många blev smittade, därför tyckte dom att det var ohälsosamt att ha dom i jorden för gravarna började bli fulla.
Därför grävde dom upp liken och lastade upp alla på en kärra som dom körde ner under jorden, detta skädde under natten så att inte befolkningen skulle upphöra eftersom dom körde kärran med dom ruttna liken genom staden.
- - - - - - -- - -




jag bestämmde mig för att INTE ta kort. . jag kunde typ inte haha. . kändes som att jag (stör dom). . fast typ alla runt omkring mig tog kort helatiden

Därför tar jag bilder från internet.

Trackback
RSS 2.0